Sekolah Rendah Xishan

Mari kita sama-sama melestarikan penggunaan Bahasa Melayu!

Rabu, 14 Julai 2010

Zaman Kecil , Zaman Manja !


Zaman Kecil , Zaman Manja !
Wah , kawan-kawan , lihat gambar yang di atas itu . Sungguh lucu dan comel ! 
Gambar ini menunjukkan situasi di dalam kelas pada tahun 2005 semasa kami berumur 7 tahun.  Masih ingat tidak ? Kami melukis bresama, bercerita bersama dan lain-lain. Kalian masih simpan gambar-gambar yang diberi oleh Cikgu Saedah semasa kami berada di Darjah 1 ? 

Semasa di perpustakaan. Tahun 2005.

Tahun 2007 , Darjah 3 .


Nur Amalia dan diri saya sendiri serta kawan-kawan yang lain, telah menyertai Peraduaan Bercerita di salah satu perpustakaan di Singapura. Walaupun tiada seseorangpun yang menang , kami tidak akan berputus asa. Saya berasa sangat seronok ketika bercerita di depan juri-juri tersebut.

Beberapa hari selepas Peraduan Cerita tersebut , guru-guru Melayu di sekolah kami mengadakan Perdauan Bercerita di sekolah. Nur Elena dan diri saya serta kawan-kawan yang lain mengikuti peraduaan tersebut. Lelaki yang berbaju coklat itu memengangi tempat pertama. Manakala saya memenangi tempat yang kedua. Saya berasa sangta bangga dan gembira.

Kawan-kawan boleh melungsuri leleman web Facebook : Xishan Malay Darjah Enam untuk melihat lebih banyak gambar . 

Kadang-kadang , saya ingin memutar waktu untuk merasai lagi zaman kecil , zaman manja ! :)

Salam Manis , 
Nadia Bte Osman .

6 ulasan:

  1. Hmm..comel-comel belaka kawan-kawan kita.Saya berasa sangat menyesal kerana pada masa itu saya ialah seorang yang pemalu dan tidak sering mengambil bahagian.Kini saya tidak berasa malu dengan kawan-kawan saya dan saya sering mengambil bahagian.Saya amat rindu dengan zaman kecil saya kerana saya dapat bermain sambil belajar.Tapi pada tahun ini saya harus bekerja keras daan mendapat markah PSLE dengan cemelang kerana saya tidak mahu menghamparkan cikgu-cikgu yang telah mengajar saya sejak kecil lagi. :)

    BalasPadam
  2. Hmm..comel-comel belaka kawan-kawan kita.Saya berasa sangat menyesal kerana pada masa itu saya ialah seorang yang pemalu dan tidak sering mengambil bahagian.Kini saya tidak berasa malu dengan kawan-kawan saya kerana saya telah mengenali mereka sejak enam tahun yang lalu dan saya sering mengambil bahagian.Saya amat rindu dengan zaman kecil saya kerana saya dapat bermain sambil belajar.Tapi pada tahun ini saya harus bekerja keras dan mendapat markah PSLE dengan cemerlang kerana saya tidak mahu menghamparkan cikgu-cikgu yang telah mengajar saya sejak kecil lagi :)

    BalasPadam
  3. Hmm.Pada pendapat saya gamabr-gamabar yang saya lihat sungguh menarik dan saya tidak sangka cikgu saedah simpan gambar-gambar apabila kita masih kecil lagi.Gamabar-gambar ini akan membawa kenangan manis apabila saya pergi ke sekolah menengah.

    BalasPadam
  4. Sungguh comel kawan-kawan saya ini.Saya tidak sangka yang Cikgu Saedah masih menyimpan gambar-gambar ini lagi.Saya masih ingat zaman kecil yang telah saya mengalaminya.Pada zaman kecil,saya teringat yang saya dan kawan-kawan saya akan bermain sebuah permainan yang menarik sperti saya harus memakai topi dan lain-lain.Saya tidak dapat melupakan zaman kecil saya di Sekolah Rendah Xishan !

    BalasPadam
  5. Saya teringat akan kenangan manis yang telah dilalui zaman saya dan kawan-kawan masih kecil dahulu. Dahulu, saya,Nadia,Amalia,Rafiq dan terdapat lagi dua orang murid darjah 5 telah mengambil bahagian dalam peraduan bercerita. Saya teragak-agak untuk bercerita pada masa itu. Jantung saya seperti ingin terputus. Tetapi, walaubagaimanapun saya berasa seronok dan gembira.

    BalasPadam
  6. Comel-comel kawan saya ini.Saya tidak sangka yang Cikgu Saedah masih simpan gambar-gambar tersebut.Saya teringat akan kenangan manis yang telah dilalui zaman saya dan kawan-kawan masih kecil dahulu.Saya masih teringat yang bila saya menduduk di perpustakaan dan menjawab soalan-soalan yang diberikan oleh guru saya.

    BalasPadam